Siirry pääsisältöön

Kiva GTA-klooni: Sleeping Dogs – Definitive Edition




Tästä pelistä ei irtoa ragea, koska peli oli viihdyttävä 50 h kestonsa verran, ja pelikonsolille täytyi huutaa vain muutaman kerran. Kyseessä on niin sanottu GTA-klooni, eli avoin suurkaupunki ja enemmän tai vähemmän (pikku)rikollisena riehumista.

Taksityperyydet

Pelissä on takseja, mikä on hyvä asia. Tietyssä vaiheessa peliä ei vaan jaksa ajaa joka paikkaan, vaan mieluummin ottaa taksin eli pikamatkustaa. Eniten raivoa tämän pelin aikana herättivät taksien kaksi ultimaattista typeryyttä.

1. Taksille ei voi huutaa MA HALUAN KYYTIIN!!!111

Toisin kuin esimerkiksi GTA4:ssä, johon tämäntyyppisiä pelejä taidetaan aina vertailla, Wei Shen ei osaa huutaa TAKSI! ja pysäyttää taksia ajostaan.

Tästä seuraa aivan älyttömiä tilanteita, joissa Wei juoksee taksin perässä (sen ainoan, koska jostain syystä ei niitä ole spawnannut kuin yksi pitkästä etsimisestä huolimatta), kunnes taksi pysähtyy liikennevaloihin. Tai vielä absurdimpia hetkiä, jolloin Wei varastaa auton satunnaiselta tielläliikkujalta (HUOM! Wei on POLIISI), ja ajaa 150 m varastetulla autolla vain kiilatakseen taksin eteen, jotta pääsee sen kyytiin. Varastettu auto dumpataan tien varteen; hakekoon alkuperäinen omistaja sen siitä.

2. Taksilla ei pääse kaikkialle

Taksien jahtaaminen menee slapstick-huumorista, mutta toinen taksityperyys koettelee raivon rajoja: taksilla ei pääse kaikkialle (toisin kuin esimerkiksi GTA4:ssä). Taksit osaavat mennä vain
  1. parkkipaikoille, joissa Wei säilyttää autojaan
  2. vaatekaupoille
  3. pääjuonta edistäviin tehtäviin (vihreät merkit)
Kartta on täynnään muita merkkejä! Siellä on piljoonia sivutehtäviä, limpparikauppoja, teekauppoja ja Wein kämppiä, mutta mikään näistä ei ole sellainen kohde, johon taksilla pääsee. Wei ei osaa sanoa taksikuskille "HALUUN HIMAAN", mutta osaa sanoa "HALUUN VAATEKAUPPAAN". 

W T F ?!?!?!?

GTA4:ssa taksin sai menemään jopa paikkaan, johon kartalla ei ole symbolia, eli AIVAN MIHIN TAHTOI. Miksei tässä pelissä?

Parhaimmillaan tästäkin seuraa naurettavuutta: lähin paikka halutusta kohteesta voi olla useiden satojen metrien päässä, jolloin Wein päästessä ulos taksista paras vaihtoehto on joko a) piestä taksikuski, pölliä taksi ja ajaa sillä loppumatka tai b) piestä viaton kanssakulkija ja pölliä hänen autonsa, jotta pääsee ajamaan loppumatkan.

Moi oon poliisi.

Atsiivmenttien vuoksi pimahtava Wei-setä

Vihaan mahdollisesti grindausatsiivmenttien jälkeen kaikkein eniten sellaisia atsiivmentteja, jotka pakottavat pelaajan käyttäytymään tavalla, joka ei sovi lainkaan pelattavaan hahmoon.

Definitive Edition väistää näistä kaikkein pahimman, mutta tämä kaikkein pahin oli mukana pelin alkuperäisessä versiossa.

Lyhyt selitys: Yksi atsiivmenteista vaatii 30 kultamitalia, ja näitä kultamitaleja saa hyvin monenlaisista asioista pelin aikana (murra luita riittävän monelta viholliselta, tapa ihmisiä meleeaseita heitellen, aja siivosti yhteensä 30 min, kerää erilaisia kollektiipeleitä jne.)

Definitive Editionissa on 32 mahdollista kultamitalia, joten kaksi vittumaisinta voi jättää keräämättä ja saada silti atsiivmentti. Alkuperäisessä versiossa on vain 30 mitalia, eli GOTTA CATCH'EM ALL, mistä seuraa se, että Wein, JOKA ON POLIISI, pitää tappaa 50 poliisia.

Miksi poliisi haluaisi mistään syystä tappaa poliiseja? Minulla oli kaksi (2) poliisia tapettuna, kun kaikki tehtävät oli tehty alta pois. Nämäkin kaksi poliisia olivat todennäköisesti vahingossa auton alle jääneitä pelin monien ajelutehtävien aikana. Onneksi sain ohitettua tämän kultamitalin, mutta pelintekijöiden pitäisi mennä itseensä eikä laittaa pelaajia pelaamaan asioita, jotka eivät sovi hahmoon. (Toinen ohittamani oli "voita yhteensä 1 000 000 rahaa uhkapelistä", koska se olisi vain puhdasta säkägrindausta vailla oman taidon merkitystä.)

Typeryyttä seurasi kuitenkin parista muusta kultamitalista, jotka oli mitoitettu väärin suhteessa pelin pituuteen ja tehtävien määrään. Kun kaikki tehtävät oli suoritettu, minulla oli jäljellä Stealth-tappojen saamista (niitä vaaditaan vain 10, mutta minulla oli niitä yhteensä 2: peli ei yksinkertaisesti tarjoa viksuja paikkoja tehdä näitä tappoja), luiden murtamisia ~40 kpl (yritin tehdä näitä pelin aikana niin paljon kuin oli viksua ja mahdollista, mutta niitä jäi silti tekemättä kymmeniä!) ja meleeaseilla heittäen ihmisten tappamista (näitäkin tarvitaan aika vähän, mutta en pitänyt pelin aikana usein melee-asetta kädessäni, koska Wei ei osaa puolustautua sen kanssa yhtä hyvin kuin aseettomana: jos vihollinen lyö kaksi nopeaa lyöntiä, Wei osaa väistää näistä vain ensimmäisen ase kädessään. Jos hänellä ei ole asetta kourassaan, hän ei väistä, vaan tekee vastaliikkeen ja vetää vihollista pataan.)

Edellä mainituista perusteluista voi siis nähdä, miksi näitä asioita oli pelin aikana jäänyt tekemättä. Atsiivmenttihuoraajana haluan kuitenkin kaikki atsiivmentit, joten mikä on ratkaisu? Vastaus: WEIN TÄYTYY PIMAHTAA!!!

Huomautan näin alkuun, että Wei on poliisi.

On alkuiltapäivä Hong Kongissa. Aurinko paistaa ja ihmisiä lähtee juuri töistään. Heitä on paljon liikkeellä; kadut täyttyvät kävelijöistä. Mutta varjoissa heitä odottaa Pimahtanut Wei (TM). Yhtäkkiä varjoista juoksee kadulle tumma hahmo (Wei), joka tarttuu satunnaista siviiliä rivelistä, lyö häntä kahdesti naamaan ja potkaisee sitten tältä polven sijoiltaan. Ihmiset alkavat huutaa apua. Wei ei välitä, vaan hän nappaa kiinni lähimmästä viattomasta rivelistä, vetää tätä pataan ja murtaa sitten tältäkin polven. Ihmiset kirkuvat, juoksevat ympäriinsä, mutta Wein raivo on pitelemätön. Eräs vanha nainen sattuu Wein otteeseen, häntä lyödään kahdesti pataan, mitä seuraa jo tuttu polven potkaisu sijoiltaan. MIKSI OI MIKSI? nainen huutaa, ja Wei vastaa: "Jotta saisin atsiivmentin". 

Huomautan tässä vaiheessa, että Wei on poliisi.

Satunnainen miespuolinen kadun sankari ei katso hyvällä tällaista absurdia näytelmää, ja lyö Weitä takaapäin. Wei ei hyväksy moisia sankarin leikkijöitä ja tarttuu miestä rivelistä. Sitten seuraa turpaanveto, turpaanveto ja polven murtaminen. Wein murhaputken jatkuessa hän miettii vain, missä kaikki poliisit ovat, eikä luultavasti edes muista olevansa itse sellainen. Lopulta ruudun alalaidassa vilahtaa ilmoitus KULTAMITALI SAAVUTETTU, MURSIT 100 LUUTA.

Mutta Wein raivo ei lauhdu. Hän juoksee välittömästi lähimmän auton takakontille ja ottaa sieltä rengasraudan. Tämä rengasrauta heitetään lähimmän viattoman sivullisen kaaliin. Verta ja aivoja. Wei juoksee seuraavalle autolle ja ottaa sen takakontista rengasraudan. Lähellä on sekä mies että nainen, mutta Wei näkee vain heittomeleeasein murhattavia kohteita. Hän ei huumassaan edes muista, kumman murhasi rengasraudalla.

Maa täyttyy valittavista ja kuolleista sekä rengasraudoista, joita ei voi enää nostaa maasta (ne ovat kertakäyttöisiä jostain syystä), joten Wei juoksee aina vaan uudelle autolle uuden rengasraudan perässä, kunnes tämäkin sarjamurhaajakierre loppuu.

Huomautan vielä näin lopuksi, että Wei on poliisi.

Miksi minun pitää tehdä pelihahmostani (joka on poliisi) täysin sekopäinen sarjamurhaaja saadakseni kaikki atsiivmentit?

Vaatteet tekevät kyvyt (eivätkä miestä)

Sanon ihan alkuun, että kaupoissa oli liian vähän vaatteita, muttei sentään Aivan Naurettavan Vähän (kuten oli GTA4:ssa), mutta löytyi sieltä lopulta kuitenkin omaa silmääni miellyttävä asukokonaisuus.

Mutta atsiivmenttien vuoksi tätä kivaa asukokonaisuutta ei voinut käyttää, vaan peli pakotti minulle tietyn (onneksi ei sentään susiruman) asun. Miksi helvetissä pelissä on vaatteita, jos en saa käyttää niitä voidakseni saada atsiivmentit?

Ongelma on nettifoorumeiden selailun perusteella se, että pelintekijät ovat jotenkin laskeneet väärin sen, miten paljon TRIAD-pisteitä Wei voi saada suorittamalla pääjuonen tehtäviä. Niitä on ilmeisesti jaossa joko liian vähän tai Juuri Oikea Määrä (Internet ei ole tästä yksimielinen). Onneksi vaatekaupoista voi ostaa asukokonaisuuden MOUNTAIN MASTER, joka antaa 15 % enemmän TRIAD-pisteitä kustakin pääjuonen tehtävästä. Jos pitää tätä asukokonaisuutta päällään kaikkien päätehtävien ajan, on todennäköistä, että juonen loputtua TRIAD-pisteitä on atsiivmenttiin tarvittava määrä. (Jos ei ole, pelataan tehtäviä uudestaan paremmin kuin ekalla kerralla, jolloin pelaaja saa näiden kahden tehtävän erotuksen verran lisää TRIAD-pisteitä. Jouduin itse pelaamaan 3 alkupään tehtävää uusiksi; silloin minulla ei vielä ollut mahdollisuutta olla Vuori Mestari.

Tämä on selvä pelinkehittäjien virhe. Wei kerää myös kahta muuta pistejärjestelmää: KYTTÄ-pisteitä ja NAAMA-pisteitä. Nämä kaksi mittaria paukkuvat tapissaan jo silloin, kun KYTTÄ-tehtäviä on jäljellä noin puolet, ja NAAMA-tehtäviä on jäljellä jopa 2/3!!! (Internetin mukaan alkuperäisessä pelissä osa NAAMA-tehtävistä antoi TRIAD-pisteitä, jos kyseisessä NAAMA-tehtävässä avustettiin TRIADilaisia. Tämä kuulostaa järkevältä, joten miksi tämä piti muuttaa ja pakottaa minut seikkailemaan VUORI MESTARINA?)

Tässä on kuva Weistä paras mahdollinen VUORI MESTARI -asu päällään:


Kuten sanoin, ei paha. En kuitenkaan olisi itse valinnut tuota kokonaisuutta Wein päälle.

Loppusanat

Kaikenkaikkiaan hyvä peli, ja tämän postauksen RAGEtus on oikeasti aika pientä ragetusta. Nautin ja tykkäsin. Suosittelen GTA-klooneista pitäville. Jos tykkää vielä honkkari-actionista, erityisesti Heroic Bloodshed -genrestä, tätä ei pidä missään nimessä jättää pelaamatta!

Satunnaisia videoita pelimatkaltani

Näiden videoiden linkit vievät TrueAchievements-profiiliini, koska en osaa upottaa tähän XBox-videoita.


Erään poliisitakaa-ajon aikana Wein auto loikkaa yhtäkkiä ilman mitään näkyvää syytä, ja tehtävä päättyy sen vuoksi failandoon. Olen katsonut tuota videota vaikka kuinka monesti, enkä näe mitään sellaista, minkä vuoksi tuollainen lento tapahtuisi.


Lähtiessäni kerran Victoria Peakilta minua vastaan tuli tunnelissa aivan selvä kummitusmopo o__O


Atsiivmentti "aja yli 60 km/h kaksi minuuttia ilman törmäilyjä" kaatui melkein kymmenen kertaa tällä videolla nähtyyn täysin idioottimaiseen kanssatienkäyttäjien käytökseen. Tuo toistui niin samanlaisena niin usein, että minusta tuntuu, että tuo on täytynyt olla tahallista ohjelmointia.

Sain lopulta atsiivmentin ajamalla 2 minuuttia vastaantulijoiden kaistalla. Siellä tuollaista pelleilyä ei näkynyt missään kohtaa :0P

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hiomaton hiilenpala: Star Wars: The Force Unleashed

Joskus peliä huonontaa se, että on sitä ennen pelannut Paljon Paremmin (TM) tehtyjä saman genren pelejä. The Force Unleashedia huonontaa _järkyttävästi_ se, että on erehtynyt pelaamaan aikaisemmin Platinum Gamesin Bayonettaa ja/tai Metal Gear Risingia. Pelasin pelin läpi kahdesti, ensin normaalivaikeustasolla ja sitten Kaikkein Vaikeimmalla Vaikeustasolla. Tämän jälkeen pelasin lävitse molemmat DLC:t, joissa oli Atsiivmentteja. Lopuksi olisi jäljellä grindaus (joka on yhä kesken), ja grindauksen alkaessa pelikello näytti 14 h. (Oikea aika on kenties tunnin, kaksi pidempi, koska etsin keräiltävät esineet oppaan kanssa, ja pelikello pysähtyy tässä pelissä, kun pelin pausettaa.) Loputon grindi "Tapa 500 vihollista jokaisella eri Force-kyvylläsi." Kun pelaa pelin läpi, tulee tappaneeksi 300 – 400 vihollista YHTEENSÄ kaikilla eri Force-kyvyillä "luonnollisena osana peliä"; onhan muistettava, että Star Wars -pelissä huidotaan myös valomiekalla niin paljon kui